2023 Menu
8 Prøven
Uge 8, 2023
af Rick Joyner

I 2 Korintherbrev 13:5-6 bliver vi instrueret: "Jer selv skal I ransage, om I er, i troen; jer selv skal I prøve! Mærker I ikke på jer selv, at Jesus Kristus er i jer? ellers står I ikke prøve. Men jeg håber, I skal kende, at vi er i stand til at stå prøve.?”

Dette er en vigtig opfordring. Jeg har dog spurgt mange kristne og kristne ledere, om de gør dette, og indtil videre har jeg ikke fundet én, der har eller kunne forklare, hvordan man gør dette. Kan det være derfor, der er så meget svaghed og overfladiskhed hos troende i dag?

De kristne, der ikke tester sig selv eller ved, hvordan de skal, klarer sig muligvis stadig godt i deres kristne vandring. Alligevel ville dette ikke være i Det Nye Testamente, hvis det ikke var nyttigt. Jeg arbejdede for at forstå de retfærdiges prøver i årevis. Dengang, for flere år siden, da jeg underviste i "De retfærdiges syv prøver", blev det et af de mest populære budskaber, jeg nogensinde har prædiket.

Der var åbenbart stor sult blandt dem, der var på jagt efter Herren, efter at forstå dette. Budskabet gik ud over hele verden. For nylig nævnte jeg i en meddelelse blot nogle få af disse principper og så den samme slags løjerlige interesse og store ønske om at forstå dette, så jeg vil inkludere dette senere i denne undersøgelse. Men lad os først tage fat på nogle af de vigtige "før-test" spørgsmål, vi skal overveje.

Blandt de første måder, hvorpå vi kan teste os selv for at kende, om vi bliver i ham, er at undersøge årsagerne til, at vi følger ham. Søger vi ham for at herliggøre ham eller for det, vi kan opnå? Ved at følge ham vil vi opnå langt mere, end vi kan forestille os, og at værdsætte og se frem til disse opnåelser er ikke forkert. Men når det at opnå ting bliver vores hovedmotiv, følger vi ham ikke så meget som vores egne ambitioner, og vi forbliver i bedste fald åndelige babyer.

Selviskhed og selvsøgning er nogle af de mest dødbringende fælder på livets vej. Igen, dette betyder ikke, at vi ikke kan værdsætte og nyde belønningen ved at tjene ham. Men ved at huske "det vigtigste er at holde det vigtigste det vigtigste," vi skal holde vores prioriteter ved lige. Selv Jesus udholdt korset for den glæde, der blev stillet foran ham, men når vores primære hengivenhed bliver selvcentreret snarere end Kristus-centreret, bliver vores prioriteter ude af drift.

Jesus erklærede, at hans disciple skulle tage deres kors op for at ofre deres ønsker og interesser for at følge ham. Afvejningen er, at hvis vi gør dette og søger at gøre alle ting for hans skyld og hans belønning, vil vores belønning være langt større end noget, vi nogensinde kunne opnå ved at være selvfokuserede. Det er et spørgsmål om hengivenhed. Hvem tjener vi? At bestå denne test er den første og største test af alle.

En anden grundlæggende test af livet manifesteres i naturen: Når noget holder op med at vokse, begynder det at dø. Vokser vores kærlighed til Herren? Han advarede om, at manges kærlighed ville blive kold i disse tider. For at deres kærlighed skal "blive kold", må de have haft kærlighed til ham, men så lade den dø. Hvad gør vi for at fortsætte med at vokse i vores kærlighed til ham?

Gud er kærlighed, og jeg har lært, at det ikke er muligt at lære noget om ham uden at elske ham mere. Derfor vil det at konstant søge at kende ham bedre få vores kærlighed til ham til at vokse konstant. Jesus sagde endda, at evigt liv var at kende ham (se Joh 17:3). Sande disciple lever for at kende deres mestre og lære af dem, så hvad gør vi for at lære af den største Lærer nogensinde? Agter vi denne største ære at blive undervist af Herren, som vi burde? Dette burde være vores primære hengivenhed i livet.

Vi vil fortsætte med nogle af disse prøver i denne undersøgelse. Vi får at vide i Skriften, at Herren prøver de retfærdige, ikke for at fordømme os, men for at hjælpe os med at blive på livets vej. I skolen tager vi prøver, så vi kan opgradere til næste niveau. Eller, som vores ven Francis Frangipane siger: ”Du fejler aldrig Guds prøver; du bliver bare ved med at tage dem, indtil du passerer." Lad os bestå de prøver, vi bliver ved med at gentage, så vi kan dimittere. Og husk, at alle hans prøver er åbne bogprøver, og alle svarene er let tilgængelige i Bibelen.

Ugens Ord 9
OP